Ryoji Ikeda is al sinds 1995 actief in het domein van geluidskunst met concerten, installaties en opnames. In al zijn werk onderzoekt hij de limieten van de digitale technologie en biedt telkens een unieke reflectie op onze cultuur en multimediale omgeving. Met de release van zijn tweede solo album + / - in 1996, werd hij een belangrijk pionier èn een sleutelfiguur van de minimale elektronische muziek. Hij maakte immers als eerste gebruik van sinusgolven, “glitch”-geluiden en white noise.

 

De nieuwe voorstelling C4I is film en concert tegelijkertijd. Ikeda gebruikt ‘data’ uit de wiskunde, economie maar ook uit de natuur, als bouwstenen en als thema. Landschappen op video worden geabstraheerd en omgezet in cijferreeksen. Feiten en diagrammen krijgen door de montage een duizelingwekkende grafische impact. Tekstfragmenten zetten betekenissen op elegante wijze scherp. De soundtrack is perfect gesynchroniseerd met de video- en grafische beeldenstroom. Het resultaat is een voorstelling met een ongrijpbare kracht en schoonheid!

www.forma.org.uk