The File Room. Chicago Cultural Center, United States. 1994
The File Room is een tijdelijke fysieke installatie en een
permanent uitbreidende online ruimte rond en over culturele censuur.
Bezoekers kunnen zelf informatie toevoegen aan de site en eerder geplaatste
bijdragen lezen. Met de vele archiefkasten en duisternis roept de
installatie associaties op met repressief institutioneel geheugen en
autoriteit.
Zoals vaak bij Muntadas wordt ook dit project ondersteund door een
‘community’: een collectief engagement en inbreng van meerdere
organisaties, publiek en individuen zijn cruciaal op het vlak van
uitvoering, evolutie en onderhoud van het werk. The File Room is
geen bibliotheek, geen encyclopedie of archief in de traditionele zin. Het
positioneert zich niet als een academische, politieke of wetenschappelijke
autoriteit. Muntadas zoekt alternatieven voor het bewaren, beheren,
verwerken en distribueren van informatie. Hij stimuleert het debat en de
dialoog rond complexe kwesties zoals censuur en archivering. Voor Muntadas
is censuur een zichtbare, publieke en opgelegde sociale repressie. Indien
dit innerlijk, automatisch en onbewust gebeurt, spreekt hij van
ideologie.
The File Room is ondertussen gekend als een klassieker binnen de
vroege internetkunst. Muntadas startte met het project omdat hij zelf met
censuur werd geconfronteerd. Daarnaast wou hij ook reageren op de politieke
en culturele controverse in de VS rond kunstenaars als Mapplethorpe en
Serrano, en bijdragen aan het publieke debat rond het internet en vrijheid
van meningsuiting in de publieke sfeer. Voor de hedendaagse bezoeker is het
moeilijk zich voor te stellen dat toen het werk voor het eerst werd
uitgevoerd (1994) slechts heel weinig mensen toegang hadden tot het
internet. In de Randolph Street Gallery in Chicago gingen velen toen voor
het eerst online.