Copper Country, 2016

© Maarten Vanden Eynde Copper Country (Bingham Canyon), 2016 Photo/ Maarten Vanden Eynde

Copper Country, 2016

Maarten Vanden Eynde

Koper was het eerste metaal dat gesmolten werd uit zijn erts en dat in een vorm werd gegoten met behulp van een mal. De meerderheid van ontgonnen en gerecycleerd koper wordt momenteel gebruikt in elektronische apparaten vanwege zijn hoge geleidbaarheid. Het is tevens het metaal dat het meest aanwezig is in zowel telefoons als computers, waarin het qua gewicht hoger telt dan alle andere metalen bij elkaar.

Copper Country is een reeks van drie topografische tekeningen van de grootste kopermijnen in de wereld: Bingham Canyon (Utah, US), Chuquicamata (Antofagasta, Chili) en El Morro (Atacama, Chili). De tekeningen werden op een printplaat (Printed Circuit Board) gemaakt met een etstechniek die gebruikt wordt om koperen circuits te maken voor elektronische apparaten met ijzerchloride. Het chemisch proces werd echter onderbroken en ‘bevroren’ door een vernislaag aan te brengen. Daardoor ontstaat er een onvoorspelbare variatie van de ‘natuurlijke’ achtergrond die sterk contrasteert met het grafische effect van bovengrondse mijnactiviteiten door de mens.

Copper Country maakt deel uit van het artistiek onderzoeksproject Triangular Trade waarin Vanden Eynde onderzoek doet naar de invloed van transatlantische handel in cruciale materialen zoals rubber, olie, ivoor, koper, katoen en uranium op de menselijke evolutie en vooruitgang, en op de creatie van natiestaten en andere globale machtsstructuren. Het project gaat op zoek naar de oorsprong van die materialen en volgt hun (r)evolutionair pad terwijl ze verwerkt en getransformeerd worden in ‘world changing wonders’.


Maarten Vanden Eynde (BE)
°1977

Maarten Vanden Eyndes praktijk is gebaseerd op langdurige onderzoeksprojecten die op verschillende politieke en sociale thema’s focussen waaronder post-industrialisme, kapitalisme en ecologie. Sinds 2003 werkt Vanden Eynde aan zijn eigen onderzoeksveld dat hij ‘Genetology’ noemt – de wetenschap der eerste dingen – waarin hij de toekomstige erfenis van de mensheid onderzoekt. Zijn werk plaatst zich steeds op het kruispunt van heden en verleden, afwisselend voorwaarts kijkend naar de toekomst van gisteren en dan weer achterwaarts naar de geschiedenis van morgen.

Enkele recente tentoonstellingen zijn onder meer de Belgian Art Prize in Bozar, Brussel, België (2017), 2050. A Brief History of the Future in Palazzo Reale, Milan, Italy (2016) en The Royal Museums of Fine Art, Brussel, België (2015), In_Dependence op Performatik Biennale, Brussel, België (2017), Realitiés Filantes, #4 Biennale de Lubumbashi, D.R. Congo (2015), Beyond Earth Art in het Johnson Museum of Art, Ithaca, US (2014), Ja Natuurlijk/Yes Naturally in het Gemeentemuseum Den Haag, Nederland (2013), The Deep of the Modern, Manifesta9, Genk, België (2012).

In 2005 richtte hij samen met Marjolijn Dijkman Enough Room for Space (ERforS) op, een onafhankelijk kunstenaarsinitiatief dat internationale evenementen, residenties, onderzoeksprojecten en tentoonstellingen initieert en coördineert.  


13 februari - 1 maart

13 feb 
opening expo 19:30 - 23:00

14 feb - 1 maa
openingsuren expo 
wo - za 
14:00 - 22:00
zo - di 
14:00 - 19:00

Schrijf je in op onze nieuwsbrief