Nooit Meer Alleen

Ephameron

Met Nooit Meer Alleen gaat Ephameron op zoek naar een (beeld)taal om verschillende facetten van het moederschap aan het begin van de 21e eeuw vast te leggen. Ze doet dit aan de hand van eigen ervaringen en getuigenissen van anderen. De veranderende relaties tussen moeder/vader/kind worden tastbaar gemaakt in een aantal sleutelmomenten, zoals de symbiose na de geboorte, traumatische ervaringen, het aanleren van de taal en uiteindelijk onthechting. Hierbij staan de visuele symboliek van o.a. de cirkel en het water centraal.

In het kader van dit doctoraatsproject aan LUCA School of Arts werkt Ephameron voor Alone Together op residentie bij STUK en Cas-Co een reeks van 17 opeenvolgende beelden uit. Vanaf 13 februari wordt er dagelijks één beeld op een levensgroot billboard aangebracht in het Grasmushofpark. Passanten kunnen zo gaandeweg het verhaal volgen dat zich langzaam ontvouwt tijdens het Artefactfestival.

Courtesy the artist
2020 - digitale prints in de publieke ruimte - 400x300cm
Artefactcommissie
Image credit: Ephameron - Nooit meer alleen © Ephameron

Ephameron
°1979, Leuven, België

Het werk van Ephameron doet verslag van een gevoelige kant van de wereld, en brengt de intieme en onopvallende drama's die samen een mensenleven vormen in beeld. Witruimte, sterk lijnwerk en een gedempt kleurenpalet vormen de visuele rode draad doorheen haar oeuvre. Haar experimentele beeldverhaal Wij twee samen (Oogachtend, 2015) vertelt over het verlies van haar vader aan dementie. Eind 2019 werd het naar het Engels vertaald door Penn State University Press.

Ephameron publiceert illustraties in o.a. De Standaard, De Tijd, L’Echo en de Volkskrant, en is actief als curator voor Grafixx, het jaarlijkse Antwerpse festival voor grafische kunsten. Ze behaalde meestergraden in de Schilderkunst en de Illustratieve Vormgeving, en doceert in de richting Beeldverhaal aan LUCA School of Arts. Ze werkt momenteel aan een doctoraat in de Kunsten.