PUBLIC SMOG, 2004-ongoing

© Benoit Mangin, 2009

PUBLIC SMOG, 2004-ongoing

Amy Balkin

 The accelerating crisis in climate change and the realization that humans are the primary cause of this change has raised questions about ownership and responsibility. Who “owns” the climate change crisis and who is responsible for mitigating and reversing it if possible? One overwhelming response by governments on an international level has been to propose a market solution, in essence, to sell the atmosphere.
Andrea Polli, lecture, 2011

 

Public Smog is een poging om een publiek park in de atmosfeer te creëren dat fluctueert in locatie en omvang. Het park wordt opgebouwd door financiële, wettelijke of politieke activiteiten die het openen voor publiek gebruik. Zo werden bijvoorbeeld emissierechten gekocht (NOX and CO2) in gereguleerde emissie markten waardoor ze ontoegankelijk werden voor de vervuilende industrieën. Deze activiteiten openden tijdelijke parken boven Zuid-Californië (juni 2014), de Europese Unie (2006-2007) en de Verenigde Staten (2010). Daarnaast werd ook een reeks reclamepanelen verspreid in Douala, Kameroen in 2009, die voorspelden wat de voordelen, complicaties en implicaties zouden zijn van een Public Smog actie boven Afrika.

Centraal in de installatie in Artefact staat de poging om de aardatmosfeer te erkennen als UNESCO Werelderfgoed, een poging die begon in 2006 en verder ontwikkeld werd in 2010 in de context van Documenta 13. Eerst werd Duitsland uitgenodigd, daarna alle UNESCO Natie Staten, om een coalitie te leiden naar het nominatieproces voor opname op de Werelderfgoed lijst. 

Meer info over het project


Amy Balkin (US)
(°1967, Baltimore)

Amy Balkin is een Amerikaanse kunstenares die woont en werkt in San Francisco. In haar praktijk vermengt ze conceptuele kunst, performatieve interventies, online media, historisch onderzoek en politiek activisme. Haar projecten stellen een nieuwe ‘commons’ voor, rekening houdend met juridische grenzen en systemen, ecologische rechtvaardigheid en het delen van middelen uit het publieke domein, in de context van klimaatverandering. Balkin studeerde schilderkunst, video en beeldhouwkunst aan de School of the Art Institute of Chicago alvorens haar master te behalen in Stanford University.

CONTRIBUTORS (2004-2015)

 

Dr. Alexandra Thompson, David Oppenheimer, Mark Van Soestbergen, Josh On, Kate Rich, Dr. Gerd Mörsch, David Hardingham, Hari Kunzru, Dr. Birgitta Ringbeck, Greg Taylor, Prof. Dr. Harmut Vogtmann, Carolyn Christov-Bakargiev, Prof. Dr. Gerd Weiss, Clemens Alban, Simon Großpietsch, Dr. Vincent Alessi, and Dr. Diana Liverman. Additional input and assistance from Fabienne Delpy-Adler, Dr. David Pepper and Dr. Thomas Cahill (CO2 Metrics), Kevin Smith of Carbon Trade Watch, the students on the MA Curating Contemporary Art, Royal College of Art, London class of 2007, Ingrid Swensen of Peer Trust, unnamed khat traders and chewers from Stepney Green, and the Monique Beudert Fund. Special thanks to Public Co. Trading partner Fiona Parry. Further special thanks to the unnamed trader who helped purchase NOx in 2004, to the New York based trader who attempted to assist with a trade in 2006, but was unable to, due to regulatory issues, and to the traders in Hungary who donated their time and waived their brokerage fees to execute EUA trades in 2006. Additional thanks to all who helped answer questions about the World Heritage List process, to friendly and unfriendly emissions trading brokers, agencies, and administrative representatives involved with, or consulted during the research and trading process. Last, thank you to Rob Halpern, Joseph Del Pesco and the Collective Foundation, the Seed Fund, and Ben Furstenberg.

9 - 21 feb 2016

GRATIS

 

Opening 9 feb 19:30 – 23:00

10 -21 feb

wo - za 14:00 – 22:00

zo - di 14:00 – 19:00 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief