In Our Hands, 2015
In Our Hands, 2015
Voor de video-installatie In Our Hands onderzocht de Nederlandse kunstenares Marjolijn Dijkman handgebaren die worden gebruikt om de toekomst te voorspellen, te bezweren of te beïnvloeden. Het werk brengt zowel spirituele als politieke en militaire handgebaren samen. De dubbele projectie toont twee virtueel transparante en geanimeerde handen die aan de ene kant de toeschouwer aanwijzingen lijken te geven, terwijl ze aan de andere kant de illusie opwekken een verlenging van het lichaam van de bezoeker zelf te zijn. De film gaat gepaard met een geluidswerk dat bestaat uit een compositie van computer gegenereerde binaurale tonen of breingolven die de eigenschap hebben in te werken op de gemoedstoestand van de bezoeker die er lange tijd in vertoeft. Het effect van dergelijke binaurale tonen werd in 1839 door Heinrich Wilhelm Dove ontdekt. In de 20ste eeuw groeiden dergelijke tonen aan populariteit bij de alternatieve medicinale wereld doordat relaxatie, meditatie, creativiteit en andere stimuleerden.
Marjolijn Dijkman (NL)
°1978, Nederland
Het multimediale werk van kunstenares Marjolijn Dijkman onderzoekt de positie en de relatie van de mens ten opzichte van zijn/haar omgeving. Hoe ervaart men de werkelijkheid? Hoe begrijpt men de steeds veranderende wereld? Daarnaast focust Dijkman zich op de onuitputtelijke menselijke nood om deze wereld te controleren en te beïnvloeden. In Dijkmans’ oeuvre komen aspecten uit cultuur, wetenschap en tijd samen. De werken onderzoeken sporen uit het verleden, het heden en de toekomst, onze collectieve narratieven, historische objecten en de menselijke relatie tot al deze elementen. De praktijk van kunstenares Marjolijn Dijkman beslaat drie verschillende delen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: internationale projecten, werken die vanuit een specifieke interesse of voor een specifieke context zijn gecreëerd en initiatieven zoals Enough Room for Space. Dit laatste is een onafhankelijk kunstorganisatie, in 2005 samen met Maarten Vanden Eynde is opgericht, dat zich voornamelijk op experimentele onderzoeksprojecten en tentoonstellingen focust. Marjolijn Dijkman woont en werkt in Brussel.