Cultivating Probability, 2015
Cultivating Probability, 2015
In Cultivating Probability presenteert Marjolijn Dijkman een reeks sculpturen in een fictieve antropologische opstelling. De sculpturen zijn geïnspireerd op verschillende praktijken die doorheen de tijd en in verschillende culturen gebruikt werden om de toekomst te voorspellen of te bezweren. Zo zijn bepaalde objecten interpretaties van traditionele ceremoniële voorwerpen die zich in het Museum Volkenkunde in Leiden en het Afrikamuseum van Berg en Dal in Nederland bevinden. Voor andere elementen heeft Dijkman zich eerder door geschiedkundige en hedendaagse rituelen en technologieën laten inspireren. Dijkman combineert en herinterpreteert deze historische en hedendaagse ceremoniële objecten, rituelen en technologieën in een verzameling majestueuze objecten die de tentoonstellingsruimte bevolken.
Marjolijn Dijkman (NL)
°1978, Nederland
Het multimediale werk van kunstenares Marjolijn Dijkman onderzoekt de positie en de relatie van de mens ten opzichte van zijn/haar omgeving. Hoe ervaart men de werkelijkheid? Hoe begrijpt men de steeds veranderende wereld? Daarnaast focust Dijkman zich op de onuitputtelijke menselijke nood om deze wereld te controleren en te beïnvloeden. In Dijkmans’ oeuvre komen aspecten uit cultuur, wetenschap en tijd samen. De werken onderzoeken sporen uit het verleden, het heden en de toekomst, onze collectieve narratieven, historische objecten en de menselijke relatie tot al deze elementen. De praktijk van kunstenares Marjolijn Dijkman beslaat drie verschillende delen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: internationale projecten, werken die vanuit een specifieke interesse of voor een specifieke context zijn gecreëerd en initiatieven zoals Enough Room for Space. Dit laatste is een onafhankelijk kunstorganisatie, in 2005 samen met Maarten Vanden Eynde is opgericht, dat zich voornamelijk op experimentele onderzoeksprojecten en tentoonstellingen focust. Marjolijn Dijkman woont en werkt in Brussel.