Kuannersuit; Kvanefjeld, 2016

© Lise Autogena & Joshua Portway Kuannersuit; Kvanefjeld, 2016 Photo/ Lise Autogena & Joshua Portway

Kuannersuit; Kvanefjeld, 2016

Lise Autogena and Joshua Portway

Lise Autogena en Joshua Portways film Kuannersuit; Kvanefjeld is het eerste deel van een onderzoek naar de conflicten waar de kleine, inheemse gemeenschap van Narsaq in Zuid-Groenland mee te kampen heeft. Narsaq is gelegen naast de ongerepte Kvanefjeldberg, een site met één van de rijkste ertslagen van zeldzame aardmetalen ter wereld, en een van de grootste bronnen van uranium. Groenland is een voormalige kolonie van Denemarken, die ondertussen erkend wordt als een autonome administratieve afdeling van Denemarken en financieel gesteund wordt door de Deense staat. Veel mensen zien de exploitatie van de minerale aardlagen als de enige haalbare weg naar volledige onafhankelijkheid.

Gedurende generaties was de landbouw in de omgeving van Kvanefjeld de enige industrie van Groenland. Die manier van leven wordt nu bedreigd, aangezien Groenland overweegt om een open mijngroeve te bouwen, op voorstel van het Australische bedrijf Greenland Minerals and Energy. De mijn zou de vijfde grootste uraniummijn en de tweede grootste operatie voor ontginning van zeldzame aardelementen ter wereld worden.

De film van Autogena en Portway portretteert een gemeenschap die verdeeld wordt door de kwestie van uraniumontginning. Het bestudeert de moeilijke beslissingen en afwegingen waar een cultuur mee wordt geconfronteerd wanneer ze wil breken met haar koloniale verleden en haar eigen identiteit wil vastleggen in een globaliserende wereld.


Lise Autogena (DK) en Joshua Portway (UK)
°1964 en °1967

Lise Autogena en Joshua Portway werken samen sinds de vroege jaren ’90. Ze gebruiken custom-built technologie, real-time data en video om grootschalige installaties, site-specific werk en performances te ontwikkelen. In hun meest recente projecten verkennen ze de parallellen tussen de regulerende systemen en plantengroei met stadsplanning: Growing Cities Like Plants, 2016. Financiële geloofssystemen en de naturalisatie van financiën: Black Shoals; Dark Matter: 2015/16 en Black Shoals Stock Market Planetarium, 2000-2004. Zelfmoordpatronen in het gedrag van mieren: Untitled: superorganism, 2014/15 en zoeken ze naar de meest blauwe hemel ter wereld: Most Blue Skies: 2006. In 2013 ontwikkelden ze het werk Foghorn Requiem - een requiem voor een verdwijnend geluid dat gebracht werd door de Souter Lighthouse misthoorn, drie brassbands en vijftig schepen op de Noordzee. Lise Autogena is als Professor verbonden aan het Cultural Communication and Computing Research Institute (C3RI) van Sheffield Hallam University.  

Met steun van Arts Council of England/ British Council, Danish Arts Council, Sheffield Hallam University - Art and Design Research Centre, The National Academies/ Keck Futures Initiative

13 februari - 1 maart

13 feb 
opening expo 19:30 - 23:00

14 feb - 1 maa
openingsuren expo 
wo - za 14:00 - 22:00
zo - di 14:00 - 19:00

Schrijf je in op onze nieuwsbrief