The Rock Cycle, 2016-2017
The Rock Cycle, 2016-2017
I trained as a stone carver, but I had gone from an interest in carving to an interest in the processes that made stone.
And I know, we are humans, we are bones and muscle and brains and blood, but the wrought iron which adorns this city is the same iron that is in my body, and the limestone walls are as carbonate as my bones. We are animal and mineral at the same time.
Ilana Halperin
The Rock Cycle verkent thema’s als geologische intimiteit en vitaliteit, en het bevreemdende idee dat iets dat zo levenloos en standvastig lijkt als een steen ooit een marine levensvorm geweest is, in een tropische oceaan uit de periode van het Oligoceen, ongeveer 32 miljoen jaar geleden.
Halperin beschouwt stenen niet zomaar als dode materie of grondstof maar als een substantie die beladen is met verhalen die het menselijk begrip van de wereld tegelijk overstijgt en vergezelt. The Rock Cycle bestaat uit een selectie geologische sculpturen gecombineerd met een tekst die wordt voorgelezen. De stenen zijn curiosa die ontstaan zijn uit fragmenten van door de zee verzwolgen bakstenen nabij het Isle of Bute in West Schotland, en met waterjet uitgesneden zandstenen die de kunstenares gedurende drie maanden in de druipsteengrotten van Fontaines Pétrifiantes in Saint-Nectaire liet vormen. Gedurende meerdere generaties wordt het mineraalrijke water dat er door de rots sijpelt gebruikt om sculpturen te maken volgens hetzelfde proces dat stalactieten vormt in een grot, alleen honderd keer sneller.
In de werken worden Schotse zandsteen, afgesleten bakstenen en lagen Franse rots met elkaar vermengd, waardoor nieuwe internationale samensmeltingen ontstaan.
Ilana Halperin (US)
°1973
Ilana Halperin is een Amerikaanse kunstenares die momenteel woont en werkt in Glasgow. In haar werk verkent ze thema’s als geologische intimiteit, vitaliteit en het idee dat schijnbaar levenloze materie ooit ontstaan is als iets dat vloeibaar, vliegend, of levend is geweest. Reeds meer dan twintig jaar verkent ze de relatie tussen geologie en het dagelijks leven. Ze liet melk koken in een zwavelbron van 100° celsius, had een conversatie met geologen over levensvatbare bacteriën in lava; liet sculpturen groeien in grotten en warmwaterbronnen, onderzocht collecties van stenen die afkomstig zijn van binnenin het menselijk lichaam en hield de Allende-meteoriet, het oudst gekende object in ons zonnestelsel, in haar handen.
In haar praktijk werkt Halperin met geologen in natuurhistorische collecties, en combineert ze studiowerk met veldwerk op afgelegen geologische plaatsen. Recente solo tentoonstellingen zijn onder meer Geologic Intimacy (Yu no Hana), Fujiya Gallery, Beppu, Japan; The Library, National Museum of Scotland; Steine, Berliner Medizinhistorisches Museum der Charité; Hand Held Lava, Schering Stiftung, Berlin en Physical Geology (slow time), Artists Space, New York. Ze werkte als Artist-Curator of geology voor het Shrewsbury Museum and Art Gallery, in de geboorteplaats van Charles Darwin. Recent werd The Library of Earth Anatomy geopend, een permanente installatie in het Exploratorium van San Francisco. Schering Stiftung, Berlin publiceerde een monograaf over haar werk getiteld New Landmass. Ilana deelt haar verjaardag met de Eldfellvulkaan in Ijsland.