Trinity Test, 2016 - 2017

© Maarten Vanden Eynde Trinity Test, 2016 Photo/ Gert Jan van Rooij

Trinity Test, 2016 - 2017

Maarten Vanden Eynde

De eerste atoombom werd tot ontploffing gebracht op de Trinitysite, nabij Alamagordo, New Mexico (US) op 16 juli 1945, als onderdeel van het Manhattanproject dat bedoeld was om een nieuw wapen te ontwikkelen van ongekende kracht. In het werk Trinity Test zien we een luchtbeeld van de site na de explosie. De zwart-witbeelden werden overgebracht op een loden plaat - lood is ook het laatste stadium van uranium. De halfwaardetijd waarin uranium vervalt om lood te vormen is 4.46 miljard jaar, waardoor datering met uranium–lood (U–Pb) een van de meest verfijnde en precieze methoden is voor radiometrische datering. Trinity Test is een triptiek over de subjectiviteit van geschiedenis en geheugen en visualiseert drie verschillende weergaves van die wereldveranderende gebeurtenis.

Trinity Test maakt deel uit van het artistiek onderzoeksproject Triangular Trade waarin Vanden Eynde onderzoek doet naar de invloed van transatlantische handel in cruciale materialen zoals rubber, olie, ivoor, koper, katoen en uranium op de menselijke evolutie en vooruitgang, en op de creatie van natiestaten en andere globale machtsstructuren. Het project gaat op zoek naar de oorsprong van deze materialen en volgt hun (r)evolutionair pad terwijl ze verwerkt en getransformeerd worden in ‘world changing wonders’.


Maarten Vanden Eynde (BE)
°1977

Maarten Vanden Eyndes praktijk is gebaseerd op langdurige onderzoeksprojecten die op verschillende politieke en sociale thema’s focussen waaronder post-industrialisme, kapitalisme en ecologie. Sinds 2003 werkt Vanden Eynde aan zijn eigen onderzoeksveld dat hij ‘Genetology’ noemt – de wetenschap der eerste dingen – waarin hij de toekomstige erfenis van de mensheid onderzoekt. Zijn werk plaatst zich steeds op het kruispunt van heden en verleden, afwisselend voorwaarts kijkend naar de toekomst van gisteren en dan weer achterwaarts naar de geschiedenis van morgen.

Enkele recente tentoonstellingen zijn onder meer de Belgian Art Prize in Bozar, Brussel, België (2017), 2050. A Brief History of the Future in Palazzo Reale, Milan, Italy (2016) en The Royal Museums of Fine Art, Brussel, België (2015), In_Dependence op Performatik Biennale, Brussel, België (2017), Realitiés Filantes, #4 Biennale de Lubumbashi, D.R. Congo (2015), Beyond Earth Art in het Johnson Museum of Art, Ithaca, US (2014), Ja Natuurlijk/Yes Naturally in het Gemeentemuseum Den Haag, Nederland (2013), The Deep of the Modern, Manifesta9, Genk, België (2012).

In 2005 richtte hij samen met Marjolijn Dijkman Enough Room for Space (ERforS) op, een onafhankelijk kunstenaarsinitiatief dat internationale evenementen, residenties, onderzoeksprojecten en tentoonstellingen initieert en coördineert.  

13 februari - 1 maart

13 feb 
opening expo 19:30 - 23:00

14 feb - 1 maa
openingsuren expo 
wo - za 14:00 - 22:00
zo - di 14:00 - 19:00

Schrijf je in op onze nieuwsbrief