Christian Fennesz balanceert al enkele jaren op de spannende breuklijnen van hedendaags klassiek en experimentele popmuziek. Als verfijnde laptop conceptualist drapeert hij prachtige melodieën en gloeiende gitaren op, over en tussen dichte, symfonische elektronica. Met zijn Endless Summer (2001) werd hij de ongekroonde koning van de powerbook-artiesten en leek zijn magnus opus al op band te staan. In 2004 overtrof hij echter zichzelf met het emotionele Venice. Of hoe één album je ideeën over muziek op de helling kan zetten...

Op Sonar 2004 ging Fennesz de confrontatie aan met een volledig symfonisch orkest. Volgens velen bleef de elektronica moeilijk overeind bij zo’n kwantitatief overwicht. In STUK zou het evenwicht subtieler moeten zijn. Fennesz gaat immers de muzikale dialoog aan met vier strijkers van Musiques Nouvelles. Onder artistieke leiding van Jean-Paul Dessy, cellist van het legendarische Maximalist!, gaat dit centrum voor muzikale productie er onder meer voor om nieuwe technologische ontwikkelingen te gebruiken als instrument voor creatie.

Jon Wozencroft tekent steevast voor de prachtige vormgeving van het Britse Touch-label. Vanavond zorgt hij live voor de visuals. Geen blitse beeldenstorm maar vaak verstilde natuurpracht zorgen voor het ideale visuele complement.