AS ABOVE NOT BELOW, 2016 (Artefact commission)

© Courtesy: the artists

AS ABOVE NOT BELOW, 2016 (Artefact commission)

Wesley Goatley & Georgina Voss

As Above Not Below is een immersieve installatie die de aanwezigheid van de onzichtbare infrastructuur van internationale luchtvaart en de bewegingen van de vliegtuigen erin, rond België in kaart brengt. Live data van passerende vliegtuigen wordt verzameld en onthult zowel hun internationale identiteit als hun fysieke kenmerken. Deze data wordt in de installatie omgezet in een audio-installatie en een grote visualisatie geprojecteerd op de tentoonstellingsvloer. De data wordt onderschept via radiosignalen die live uitgezonden worden door de vliegtuigen, een vorm van directe toegang gefaciliteerd door recente ontwikkelingen in open source software en software defined radio (SDR).

De soundscapes worden gemaakt met behulp van geluiden gebruikt in Air Traffic Control uitzendingen van de controlecentra en torens, gericht aan de vliegtuigen die Leuven benaderen en die komen uit landen waar het toegelaten is deze informatie te beluisteren (België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk). Voor vliegtuigen die vanuit Duitsland komen, waar het illegaal is deze ATC communicatie te onderscheppen, worden de geluiden vervangen door externe geluiden van vliegtuigmotoren. De datavisualisaties laten toe de spanningen tussen de materialiteit en topologie van de fysieke staatsgrenzen enerzijds en hun locatie in de lucht anderzijds, te onderzoeken.

Logistieke infrastructuur wordt vaak ontworpen om onzichtbaar te zijn, de immateriële kwaliteiten van lucht vergroten deze onzichtbaarheid nog uit. As Above Not Below onthult de bewegingen, patronen, functies en politiek van de geconnecteerde logistieke en wetgevende infrastructuur die het luchtruim boven Leuven doorkruist. Het creëert zo inzicht in de aanwezigheid en het functioneren van deze doordringende systemen.


Wesley Goatley (UK) & Georgina Voss (UK)

Wesley Goatley is een geluidskunstenaar en onderzoeker in kritische data esthetiek. In zijn praktijk gaat hij op zoek naar hoe het bestaan en de politiek van ‘verborgen’ en immateriële technologische systemen aan bod kan komen in kunst, lezingen en performances. Hij onderzoekt de esthetische kracht van data om mogelijkheden te scheppen tot kritische analyse van cultuur en macht. Goatley is een onderzoeker aan het Digital Humanities Lab, University of Sussex en doceert ‘code-based sonic and visual arts practices’ aan the British & Irish Modern Music Institute.

Georgina Voss is een technologie-antropologiste. In haar werk, onderzoekt ze de relatie tussen technologische praktijken, de politieke en infrastructurele systemen die ze ondersteunen, en de ruimtelijke elementen van deze relaties. Ze gebruikt in haar ontwerppraktijk experimentele en materiële methodes om deze onderwerpen te onderzoeken, waaronder installaties, objecten, hardware toolkits, film en beelden. Georgina is de mede-oprichtster van het onderzoekscooperatief Strange Telemetry; en doceert design en politiek aan Goldsmiths, University of London.

9 - 21 feb 2016

GRATIS

 

Opening 9 feb 19:30 – 23:00

10 -21 feb

wo - za 14:00 – 22:00

zo - di 14:00 – 19:00 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief