Irina Botea reconstrueert in Auditions for a Revolution de beroemde beelden van de bezetting van een televisiestudio tijdens de Roemeense revolutie van 1989. Dit was voor het eerst dat een revolutie live op televisie te volgen was, de beelden hebben zich ondertussen in een collectief geheugen gebrand. Exact 16 jaar na de feiten nodigde Botea jonge studenten uit kunstopleidingen in Chicago uit voor 'audities voor een revolutie'.

Scène na scène spelen ze de situaties na. Aanvankelijk zien de 'acteerprestaties' er wat grappig en stuntelig uit, maar de performers groeien steeds meer in hun rol. Botea, die de revolutie persoonlijk en van heel dichtbij meemaakte, laat de studenten de oorspronkelijke dialogen van de originele video's en films uitspreken. De problemen die ontstaan bij het gebruik van de Roemeense taal, die geen enkele 'acteur' beheerst, worden een indrukwekkende metafoor voor de complexiteit van het lezen en schrijven van de geschiedenis. Door de originele en nieuwe beelden samen te presenteren ontstaat er een vreemd verband tussen de 2 periodes, maar terzelfdertijd komt een grote, gapende tussenruimte bloot te liggen. Irina Botea's werk is een poging om (opnieuw) een relatie aan te gaan met belangrijke beelden uit de media die de geschiedenis onomkeerbaar vormgeven. (naar tekst: Inke Arns)