Fluid / Stepping into the unknown / Aura / Fluidity

Emma Talbot

Emma Talbot - Stepping Into The Unknown, 2020. Courtesy of the artist and Petra Rinck Gallery. Photocredit Achim Kukulies

Stay fluid
Love and life are the same thing
Always in motion, like time
A flexible movement
Transformative energy
– Emma Talbot

In haar multidisciplinaire praktijk vertrekt de Britse kunstenares Emma Talbot vanuit haar eigen ervaringen en emoties en vertaalt deze naar universele verhalen die betrekking hebben op hedendaagse kwesties als feminisme, kapitalisme, technologie en onze interactie met de natuur.

In Fluid hangen vier grote zijden panelen aan het plafond. Tussen de dromerige landschappen, geschilderd in acrylverf, duiden Talbots tedere woorden hoe dromen ons van binnenuit kunnen bereiken, hoe we altijd verbonden zijn met de natuur en hoe onze energie transformeert; van langzame bewegingen tot heftige explosies. Zoals de Nederlandse kunstcriticus Esther Darley stelt: 'De eindeloze cyclus van het leven lijkt Talbots belangrijkste drijfveer te zijn. In sierlijke beelden van metamorfose en overgangen verbeeldt ze de ongebreidelde energie en veerkracht die eraan ten grondslag ligt.'

De bovenstaande thema's worden doorgetrokken in de sculptuur Stepping into the unknown waarin een vrouwenfiguur wordt voorgesteld in een dynamische pose die tegelijkertijd angstaanjagend en krachtig is. Het lange, lichtgekleurde haar van het beeld doet denken aan de kunstenares zelf. Alle figuren in Talbots werk kunnen inderdaad worden opgevat als avatars van de kunstenares.

Twee tekeningen, Aura en Fluidity, vervolledigen Talbots installatie. De praktijk van het tekenen vormt de basis voor de constructie van Talbots beelden; ze ziet het als een middel om de fantasierijke structuur van beelden uit 'the mind's eye' vast te leggen.


‘Because of the role that Talbot assigns to the subconscious, she also seems (...) to be responding to the post-Enlightment era in which we live. In a world where we want to control everything with our intellect and where everyone is connected to their own device, she is open to the transcendent (..).’ -
Esther Darley

Fluid (four parts), 2018 - acrylic on silk, each 229 x 72 cm, ET/M 6
Fluidity, 2018 - watercolour on Khadi paper, 30 x 42 cm | 11 3/4 x 16 1/2 in, ET/P 148
Aura, 2019 - watercolour on paper, 30 x 42 cm | 11 3/4 x 16 1/2 in, ET/P 13
Stepping into the Unknown, 2020 - mixed media, 75 x 40 x 48 cm without plinth, ET/S 1

Courtesy of the artist and Petra Rinck Galerie

Emma Talbot
°1969, Stourbridge, Verenigd Koninkrijk

In haar tekeningen, schilderijen, animaties en sculpturen verkent Emma Talbot het innerlijke landschap van haar gedachten en emoties op basis van eigen ervaringen en herinneringen. Haar subjectieve reacties worden in bredere verhaallijnen gegoten die raken aan zowel mythische verhalen als hedendaagse thema’s. In haar werk verweeft ze vaak tekst en beeld in een vorm van visuele poëzie. Talbot won talrijke prijzen waaronder meest recent de 8e Max Mara Art Prize for Women. Haar werk was internationaal te zien op solotentoonstellingen in Beiqiu Museum (Nanjing, CH), Whitechapel Gallery (Londen) en Collezione Maramotti (Reggio Emilia, IT) en op groepstentoonstellingen zoals LIAF Biënnale (NO), Kunstverein Friedrichshafen (DE) en de Biënnale van Venetië 2022. Toekomstige tentoonstellingen in 2023 zullen plaatsvinden in o.a. Model (Sligo, IE), KINDL Kesselhaus Berlin (DE) en Kunstmuseum Bonn (DE). Emma Talbot wordt vertegenwoordigd door Petra Rinck Galerie in Düsseldorf (DE) en Galerie Onrust in Amsterdam (NL). Ze woont en werkt in Londen.


Portretfoto © Thierry Bal