Sirens

Nan Goldin

Nan Goldin - Sirens, 2019-2021 (Video still) Single-channel video; 16 min. 1 sec. Courtesy of the artist and Gagosian Copyright- Nan Goldin

‘The film Sirens (2019) suggests the irresistible call of intoxication. Edited from found film footage it evokes sensual and mystic experience: sex without sex, caressing floods of smoke and the sensuality of altered states.’ - Hettie Judah, I Newspaper, November 19, 2019

Sirens (2019-2021) is Goldins eerste film die volledig bestaat uit found footage. Het werk is een ode aan Donyale Luna, die vaak wordt genoemd als het eerste zwarte supermodel. Luna, een cultureel icoon in het New York van de jaren 60, stierf in 1979 op 33-jarige leeftijd aan een overdosis heroïne. In de Griekse mythologie zijn sirenen de nimf-achtige wezens die met hun verleidelijke liederen zeelieden naar een tragische dood op rotsachtige eilandkusten lokken. Door de hypnotiserende opeenvolging van weelderige beelden associeert Sirens het verleidelijke lied van deze mythologische wezens en de schoonheid van het vrouwelijk lichaam met de sensualiteit en extase van een drugshigh. Samengesteld uit korte clips van dertig films - waaronder de film Satyricon uit 1969, werken van Kenneth Anger, Lynee Ramsay, Henri-Georges Clouzot, Federico Fellini en Michelangelo Antonioni, Andy Warhols ‘Screen Tests’ van Luna en beelden van een Londense rave uit 1988 - en met een score van de componist Mica Levi, creëert Sirens een filmisch uitvloeisel van de verleidelijke euforie van drugs. Hoewel de film een glamoureuze en romantische weergave is van het genot van een high, verwijst de titel naar het mogelijke gevaar van druggebruik en de moeilijkheid om aan de greep ervan te ontsnappen.


"I think what is striking for any person who has a background in artists’ film or experimental cinema, is that you open a completely new, unexpected direction of treating footage. […] The way you interpret it is somehow related to a specific idea of skin. […] Because it’s about a new layer, a different way of treating surfaces as if they were skin, the whole turns out very fragile, very sensitive, very alive, and astonishingly authentic” - From You Dance Better When You’re High: A conversation between Nan Goldin & Andrea Lissoni, published in This Will Not End Well, by Steidl and Moderna Museet, 2022

2019-2021 - Single-channel video; 16 min. 1 sec.
Courtesy of the artist and Gagosian.

Nan Goldin
°1953, Washington D.C, Verenigde Staten

Nan Goldin is een Amerikaanse kunstenares en activiste en wordt erkend als één van de meest invloedrijke kunstenaars van onze huidige generatie. Haar werk verkent vaak lgbtq+-subculturen, momenten van intimiteit, de hiv/aids-crisis en de opioïde OVERDOSE-epidemie. In haar praktijk onderzoekt ze definities van normaliteit en gender en verleent ze een scherpe stem aan de gemeenschappen waardoor ze omringt wordt. In 2017 was Goldin medeoprichter van de belangengroep P.A.I.N. (Prescription Addiction Intervention Now) die de crisis van de voortdurende drugsoorlog aanpakt door zich te richten tegen de farmaceutische bedrijven die hebben geprofiteerd van de verslavingen en de dood van meer dan een half miljoen Amerikanen.

Nan Goldins werk werd gepresenteerd in toonaangevende instituten op internationale schaal zoals Whitney Museum of American Art in New York (US), Museum of Modern Art in New York (US), Centre Pompidou in Parijs (FR), Moderna Museet in Stockholm (SE), Tate Modern in Londen (UK) en Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía in Madrid (ES). Ze ontving talrijke prijzen, waaronder de Kathë Kollwitz Award in 2022, de Hasselblad Award in 2007 en werd in 2006 benoemd tot Commandeur van de Ordre des Arts et des Lettres in Frankrijk. In 2012 ontving Goldin de prestigieuze Edward MacDowell Medal voor haar opmerkelijke bijdrage aan de Amerikaanse cultuur en kunst. Nan Goldin woont en werkt in New York City, Berlijn en Parijs, en wordt vertegenwoordigd door Gagosian Gallery.


Foto: Nan Goldin. Self-portrait smoking, Simon's house, Stockholm, 2013. Archival pigment print. 30 x 45 inches (76 x 114 cm). Edition of 15. © Nan Goldin. Courtesy the artist and Gagosian.