Afterword (2014-2015)
Afterword (2014-2015)
De Duitse filosoof Friedrich Nietzsche bezat in heel zijn leven maar één typemachine, een Malling-Hansen model. De meeste van zijn filosofische teksten schreef hij met de hand. Werken met de typemachine lukte hem niet goed. Hij typte meer dan 70 brieven met het apparaat, maar corrigeerde en finaliseerde ze handmatig met potlood. Gefascineerd door de frustraties van één van ’s werelds grootste filosofen maakte de kunstenaar Oscar Santillan Afterword.
Oscar Santillan insinueert in zijn werk het bestaan van een gebied waar feit en fictie uitwisselbaar zijn. Onverwachte gebeurtenissen treden er op, het ritme van trommels wordt gesynchroniseerd met het zweet van een persoon, de niet-gerealiseerde wens van een dode wordt vervuld, of de punt van een berg wordt gestolen. Santillan behaalde zijn master Sculptuur aan de Virginia Commonwealth University. Op dit moment is hij de resident van de Delfina Foundation in London en heeft recentlijk zijn onderzoek aan de Jan van Eyck Academie afgerond. Zijn werk is onder andere getoond in de Havana Biennial, Havana, Copperfield Gallery, London, Oud-Rekem Castle, Bonnefanten Museum, Maastricht, Fundacion ODEON, Bogota.
This work has been possible thanks to the support of the following institutions: STUK (BE), Delfina Foundation (UK), Kolleg Friedrich Nietzsche (DE), Goethe und Schilller Archiv (DE), van Eyck
And the generosity of Maria Ines Plaza, Jerome Daly, Ardi Poels, Dr. Rüdiger Schmidt-Grepaly, Peter Mair, Evelyn Liepsch, Amy Bell, and Joep Vossbeld
Thanks to: The Ridder, Maastricht (NL)