Captives #B04 (2014)
Captives #B04 (2014)
Captives is een reeks digitale en fysieke sculpturen geïnspireerd op de onvoltooide reeks Prigioni (1513-1534) van Michelangelo. Daarbij gebruikte hij de ‘non-finitotechniek’; de lichamen zijn slechts deel gesculpteerd waardoor ze als het ware nog ‘gevangen’ zitten in het blok marmer. Quayola maakt sommige van die beelden na in polystyreen. Daarvoor onderzoekt hij het evenwicht en de spanning tussen vorm en materie aan de hand van computeralgoritmes. Het proces bestaat uit een perfect ingescande driedimensionale mensenfiguur en door de computer gegenereerde chaotische complexe en abstracte vormen die over die figuur worden gedrapeerd. De kunstenaar Quayola kiest vervolgens een verhouding (articulatie) tussen de mens en de abstracte vorm en laat het resultaat vervolgens door een robot uit polystyreen hakken. De keuze die de kunstenaar hier maakt staat voor het ‘onafgemaakte’ in het beeld. Voor Artefact maakt de kunstenaar een geheel nieuwe sculptuur uit de serie onder de naam Captives #B04. Hierbij hoort een multikanaalse geluidscompositie die de werking van het mengen van mens en materie representeert en een making-of-video die het maakproces laat zien.
Quayola zoekt met zijn werk de dialoog op via onvoorspelbare botsingen, spanningen en evenwichten tussen het echte en het kunstmatige, het figuratieve en het abstracte, het oude en het nieuwe. Hij verkent de grenzen van de fotografie, meetkunde, tijd-gebaseerde digitale beelden in zijn meeslepende audiovisuele installaties en performances.