Ons universum bestaat grotendeels uit donkere en onwaarneembare materie. Materia Nigra is een toegang tot deze verborgen wereld. Het visuele bronmateriaal wordt gevormd door ongeveer 25.000 scans in hoge resolutie van 16 mm ‘chemogrammen’ die Jürgen Reble vroeger had gemaakt. Deze ‘chemogrammen’ zijn ontwikkeld door unieke ‘alchemistische’ transformaties van het filmmateriaal zelf. Tijdens deze performance gebeurt het bewerken van de beeldenstromen live op de computer. Het is een visuele expeditie naar gekristalliseerde zouten en kleurstoffen die tussen bewegende beelden constant van ritme en structuur veranderen. Binnenin de chemische elementen van film verschijnt de bizarre rijkdom en schoonheid van zijn materialiteit.

In zijn muziek heeft Thomas Köner altijd de grenzen van het waarneembare afgetast, alsof het een manier was om te communiceren met een diepere dimensie. De quadrofonische geluidsopstelling van Materia Nigra breidt de performanceruimte uit, waar de horizontale tijdsstroom de sonische impuls ontmoet en een verticale dimensie creëert waarin voorgevoel, geheugen en fracties van het hier en nu waarneembaar worden als het verduisteren van de geobserveerde Materia.