
tryptech, Breda. Defacement 22 august 1566
In zijn beeldend werk focust Gert Jan Kocken op de geschiedenis en het
geheugen van beelden. Defacing bestaat uit foto's van
verschillende religieuze objecten die vernield werden tijdens de Reformatie
in de 16de eeuw. Omwille van het tweede gebod woedde toen in Europa de
Beeldenstorm. Gert Jan Kocken ontdekte dat het aantal kunstwerken dat de
Beeldenstorm heeft overleefd – en waarvan de beschadigingen nog zichtbaar
zijn – uiterst gering is. Hij besloot de laatste overblijfselen zo optimaal
mogelijk in beeld te brengen. Het formaat (vrijwel ware grootte) en de
gedetailleerdheid geven de afdrukken een materiële kwaliteit die de
originele beeldhouwwerken en schilderingen dicht benadert. Tegelijkertijd
maakt dit de beelden zelfs beter zichtbaar dan in hun oorspronkelijke
situering, in kerken of museumdepots. Doorheen de tentoonstelling merkt men
dat enerzijds gezichten van heiligen minutieus afgebeiteld of weggekrast
zijn, terwijl anderzijds de rest van de voorstelling vaak nagenoeg intact
gebleven is.
Kocken wil zowel de aandacht vestigen op de woede die beelden in het
verleden uitgelokt hebben, als op de hedendaagse rol van beelden.