
in Dutch only
Kunstenaarsarchieven hebben vandaag vaak een hybride vorm: zowel digitaal
als analoog, zowel afgewerkte creaties als schetsen, bronmateriaal,
administratie, … Dit creëert bijzondere uitdagingen voor de bewaring,
ontsluiting en financiering, waarrond kunstenaars dikwijls vragen hebben.
Na hun carrière stelt zich ook vaak de vraag naar een plek om het archief
levend te houden.
Open en dynamische kunstenaarsarchieven bieden vele mogelijkheden, zowel
voor kunstenaars zelf als voor musea en onderzoeks- en
onderwijsinstellingen. Archieven zijn bronnen voor kunsthistorisch of
artistiek onderzoek en zijn belangrijk voor het behoud en beheer van
kunstwerken.
Dit symposium zoekt naar goede voorbeelden van omgang met
kunstenaarsarchieven binnen een netwerk van instellingen en organisaties.
Het recente werk rond het televisiewerk van Jef Cornelis bewijst de waarde
van een archief voor onderzoek en onderwijs en illustreert de mogelijkheden
en moeilijkheden die eigen zijn aan ‘genetwerkte’ initiatieven. Ook
voorbeelden uit andere kunstsectoren bieden inspiratie voor het uitbouwen
van expertise en goede archiefpraktijken in de sector van de beeldende,
audiovisuele en mediakunst.
Met bijdragen van o.a. Koen Brams (Jan van Eyck Akademie / De Witte Raaf),
Veronique Verspeurt (MATRIX), Centrum Vlaamse Architectuurarchieven, Lynne
van Rhijn (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie) en een
panelgesprek o.l.v. Dries Moreels (BAM).
Dit symposium kwam tot stand n.a.v. een toekomstig project rond het archief van Stefaan Decostere waaraan o.a. STUK zal deelnemen.
Inleiding door Rony Vissers - PACKED vzw
Koen Brams (Jan van Eyck Akademie / De Witte Raaf) - De archieven van Jef Cornelis
Annelies Nevejans (Centrum Vlaamse Architectuurarchieven) - Architectuur in dozen. Architectuurarchieven in Vlaanderen
Lynne van Rhijn (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie) - Kunstenaarsdocumentatie in Nederland: het RKD
Vragen uit het publiek / panelgesprek o.l.v. Dries Moreels (BAM)