AT THE THRESHOLD

Daria Martin

Daria Martin. At the Threshold, 2014-2015 16mm film 17.5 minutes © Daria Martin, courtesy Maureen Paley, London / Hove

I’ve always enjoyed film because of the way it can make
objects as well as people very present and viscerally
accessible. And, in a way, they can render images that almost
touch you physically and emotionally, and so mirror-touch
seemed like a model for this, or an inspiration to make images
that were more palpable somehow.
– Daria Martin in an interview with Studio International, jan 2019

In de 16mm film At the Threshold vertelt Daria Martin het verhaal van een moeder en haar zoon en de sterke relatie tussen beiden. Hun intieme huishouden wordt echter verstoord door de komst van de stiefmoeder van de jongen die hem op zijn verjaardag komt bezoeken.
De film is een door [Douglas] Sirk geïnspireerd melodrama, dat een antwoord vormt op de vraag: "Kan een moeder te veel empathie voor haar kind ervaren?" Het is de tweede van drie korte films die Daria Martin creëerde naar aanleiding van haar onderzoek naar een vorm van verhoogde lichamelijke gevoeligheid die spiegel-aanraak-synesthesie wordt genoemd. Mensen met spiegel-aanraking-synesthesie voelen een tastbare sensatie van aanraking op hun eigen lichaam wanneer ze zien dat een andere persoon, of zelfs een object, wordt aangeraakt. Sommige synaestheten ervaren ook spiegelpijn, spiegelbewegingen, spiegelademhaling of zelfs spiegel-emotie, waardoor het delen van ervaringen leidt tot een vervaging tussen zichzelf en de ander. Martin verwerkte haar bevindingen in de structuur, dialogen en beelden van At The Threshold, evenals in de keuze voor 16mm film.

2014-2015 – 16mm film, 17:30 min
Courtesy the artist and Maureen Paley

Daria Martin
°1973, San Francisco, Verenigde Staten

Daria Martin is een kunstenaar en filmmaker wiens praktijk raakt aan onderwerpen zoals dromen, feminisme, sensatie, mythologie en mirror-touch synesthesie. Haar films zijn organisch gemaakt, vaak in een intense samenwerking met de geselecteerde acteurs, choreografen en muzikanten. Haar werk wordt wereldwijd tentoongesteld in zowel solotentoonstellingen - recent in Barbican London en The Contemporary Jewish Museum, SF - als groepstentoonstellingen in o.a. in het Hammer Museum, The New Museum, het Museum of Contemporary Art, Chicago en het Australian Centre for Contemporary Art. Ze ontving meerdere prijzen, waaronder de Jarman Award (2018) en Wellcome Trust Arts Award (2016, 2010, 2008). Daria Martin woont en werkt sinds 2002 in Londen. Ze wordt vertegenwoordigd door Maureen Paley.

Credits
Cast: Anamaria Marinca, Carolina Valdes, Myles Westman
Written by: Joseph Alford, Daria Martin, Simon Stephens / Director of Photography: Emma Dalesman / Editor: Amy Hounsell / Sound Editor: Franziska Treutler / Composer: Zeena Parkins / Production: P.G. Film Ltd. / Producer: Marcus Werner Hed / Production Manager: Isabella Palmer / Production Designer: Billur Turan / 1st Assistant Director: Jacques Simon / First Assistant Camera: Joni Juttilainen / Second Assistant Camera: Joe Martin / Grip: Tom North / Gaffer: Grzegorz Krzeszowiec / Sparks: Ionut Apetroae, Neil Hawkins / Sound Mixer: Jake Whitelee / Boom Operator: Juliet Plumtre / Art Assistants: Julien McConnell, Jimmy Wheeldon, Orlando Diver, William Wyld / Myles’ drawings: Flo Brooks / Carpenter: Robin Shepherd / Stills Photographer: Thierry Bal / Make-up Artists: Sophie Singh, Hannah Barnett / Runners: Caroline Sharp, Francesca Costa / Percussion: William Winant performing on the Lou Harrison Gamelan
Thanks to: Michael Banissy, Torsten Blume, Christian Hiller and the Wood Workshop, at the Bauhaus Dessau Foundation, Caryl Churchill, Elinor Cleghorn, Cinelab London, Denise Marques and Doug Ledin at Fotokem, Sallyanne McFadden, Massimiliano Mollona, Nicholas Oliviere, Panavision, Mark Barker, Oliver Evans, Andrew Miller, and Zach Furniss at Maureen Paley, London, The Ruskin School of Art, University of Oxford, Daniel Jaramillo at Soundnode, Fiona Torrance, Jamie Ward, Waterloo Film Studios
Special thanks to: Those anonymous synaesthetes whose stories inspired our script
Funded by: The Bauhaus Dessau Foundation, The Leverhulme Trust, The Wellcome Trust