CURA
Ben Thorp Brown
In the beginning, you were clay. we formed you, we made you
a body. we breathed life into you. we cared for you. we
designed you to care for others. we called you human. you
called us Cura. - excerpt from the film Cura
De film Cura gaat over de verhouding tussen empathie en architectuur. Het hoofdpersonage van de film is een schildpad die Cura, de Romeinse godin van de zorg, personifieert. In een monoloog, ingesproken door de Amerikaanse actrice Joan La Barbara, vertelt Cura over de teloorgang van empathie en waarschuwt ze voor de ondergang van de mensheid. De tekst geschreven door Thorp Brown is zowel gebaseerd op passages uit de mythologie als op fragmenten uit het werk van de Oostenrijks-Amerikaanse architect Richard Neutra’s bekendste filosofische werk Survival by Design (1945). We volgen Cura doorheen de verschillende ruimtes van het VDL Research House II van Richard en Dion Neutra aan het Silver Lake Reservoir in Los Angeles. Neutra staat als architect bekend omwille van zijn therapeutische invulling van architectuur; in zijn projecten werd elk omgevingselement zorgvuldig ontworpen om menselijke zintuiglijke en emotionele reacties op te wekken. Hij zag architectuur niet alleen als een manier om mensen dichter bij elkaar te brengen maar ook om het evenwicht tussen mens en natuur te herstellen.
De film Cura maakt deel uit van The Arcadia Center, een installatie die dienst doet als een soort trainings- en revalidatiecentrum voor empathie.
2019 – HD Video, stereo, 17:34 min
Courtesy of the artist
Ben Thorp Brown
°1983, New York, Verenigde Staten
De praktijk van Amerikaans beeldend kunstenaar Ben Thorp Brown beschouwt de effecten van voortdurende economische, ecologische en technologische veranderingen. Hij werkt met video, sculptuur en installatie en ontwikkeld zijn projecten vaak in dialoog met specifieke architectonische locaties en landschappen, die het decor worden voor zijn fictieve werelden.
Recente museale solotentoonstellingen van zijn werk werden gepresenteerd in het Jeu de Paume (2019), CAPC Bordeaux (2019), Museo Amparo (2019), en het St. Louis Art Museum (2017). Zijn werk was te zien in belangrijke groepstentoonstellingen in The Whitney Museum, MoMA PS1, SculptureCenter, en in filmfestivals zoals The New York Film Festival en Rotterdam International Film Festival. Zijn werk is gerecenseerd in talrijke media, zoals The New York Times, Art in America, NPR, ArtForum, Hyperallergic, Art Agenda, Mousse Magazine. Hij ontving prijzen van Creative Capital, de Graham Foundation, de Shifting Foundation, en was in residentie bij de Chinati Foundation in Marfa, Texas. Hij nam deel aan het Whitney Museum Independent Study Program, en is afgestudeerd aan Williams College en de School of the Art Institute of Chicago.