Myofibril: Asymptotic | The kiss/Qubla | Refraction

Alexandra Leyre Mein

Alexandra Leyre Mein. Myofibril. courtesy the artist

“Het werk van Alexandra Leyre Mein ontspringt uit een paradox. Ze
is even gefascineerd door de zoektocht naar hoe de andere voor te
stellen en te omvatten, als door de onbereikbaarheid ervan. (...). Het
is vergelijkbaar met een dans waarin men plotseling een stukje van
de essentie van de ander ontdekt, maar op het moment dat men dit
probeert te omvatten, breekt de illusie. Dus de enige manier om hier
een blijvende glimp van op te vangen, is door in beweging te blijven

– artist statement

De beeldenreeks Myofibril van Alexandra Leyre Mein ontstond als reactie op de golf van aanslagen in Europa. Meer algemeen, kunnen de beelden gezien worden als een toenaderingspoging om de oorsprong van het onbegrip of de onwetendheid van de andere, en onszelf, te omvatten. De sculpturen doen denken aan twee lichamen die tegenover elkaar staan als trotse territoriale dieren; zichzelf op de meest imposante manier tonend om de andere te intimideren. Tegelijkertijd, bewegen ze naar elkaar toe als in een ontluikende omhelzing, zich bewust van de precariteit van hun gedeelde basis.
Het onvoltooide aspect versterkt het gevoel dat de sculpturen nog steeds in groei zijn en terzelfdertijd ook uiteen beginnen te vallen. Die dualiteit van interpretatie staat centraal in de manier waarop Leyre Mein haar werk relateert aan de diepgewortelde emoties, worstelingen en spanningen van het leven.

2014 - Myofibril Asymptotic - Hydrostone, mesh wire, cloth, metal and found stool- 60 x 66 x 168cm
2021 - Myofibril The kiss/Qubla - Hydrostone, mesh wire, cloth, metal and found stool - 78 x 54 x 198cm
2021 - Myofibril Refraction - Hydrostone, mesh wire, cloth, metal and chair- 63 x 80 x 172 cm
Myofibril The kiss/Qubla and Myofibril Refraction were commissioned by STUK, House for Dance, Image & Sound in the context of Wired for Empathy (2021)
Courtesy of the artist

Alexandra Leyre Mein
°1979, Brussel, België

Alexandra Leyre Mein studeerde af aan de modeafdeling van de Koninklijke Academie van Antwerpen. In 2008 stapte ze over naar beeldende kunsten en begon als autodidact te beeldhouwen. Haar werk werd internationaal tentoongesteld in o.a. Palais d'Iéna (FR), White House gallery, Aeroplastics, Maison Particulière, Botanique (BE) en in New York in het Clemente Centre, New House Centre for Contemporary Art en Anton Kern Gallery (USA). Naast haar sculpturale praktijk blijft Alexandra werken met dansers en choreografen. Ze ontwierp en maakte decors en kostuums in samenwerking met bijvoorbeeld Damien Jalet. Deze creaties waren te zien in Palazzo Fortuny, de Biënnale van Venetië (IT), het festival van Avignon en het Louvre (FR).

Alexandra Leyre Mein woont en werkt tussen Brussel, België en Brooklyn, VS.