ONE

Anouk De Clercq

Anouk De Clercq. One. detail © Koen Hauser

"The highest form of imagination is to put yourself in the place
of someone else. To become the other. To become one with
that which is different."
– Anouk De Clercq, Here it comes, the future

One is een korte film in zwart-wit waarin performster Helga Davis je meeneemt in een meerstemmig manifest. Van achter vijf microfoons, en met een blik die zowel dwingend als kwetsbaar is, nodigt Davis het publiek uit om deel te nemen aan een “trots wij-moment van many voices”. Ze roept op tot een stille revolutie waarin we - ondanks onze verschillen - haar blik op de wereld en die van anderen proberen te delen.

One is een film, een performance, een oproep tot actie, een gelofte, een verplichting, een plechtige onderneming, een oproep tot bewustzijn, een instructie, een standpunt tegen geesteloosheid en verstrooiing, een kunst van grenzen, een actieve stilte, een moeilijke liefde, een erkenning van mislukking, van gebrek, het is hard werk. En een uitnodiging. Om het leven op verschillende schalen te vieren. Om de complexiteit te omarmen en aandacht te schenken aan onze wereld met passend vibrerend gevoel. – Anouk De Clercq

Ideeën van meerstemmigheid en collectiviteit zijn sterk aanwezig in de inhoud en het creatieproces van One. De tekst van het manifest is een collage van woorden en zinnen van De Clercq en tekstfragmenten geïnspireerd door een groot aantal auteurs: Maggie Nelson, Kae Tempest, Mary Oliver, Adrienne Maree Brown, Malala Yousafzai, Margaret Mead & James Baldwin (hun conversatie in A Rap on Race), Annie Dillard, Maya Angelou, Octavia Butler,.... Het werk is daarnaast eveneens het resultaat van een nauwe samenwerking en open conversatie met alle leden van het team. Zoals Geert Van der Speeten in een recensie naar aanleiding van De Clercq’s solotentoonstelling in CC Strombeek aangaf: “De Clercq kiest openlijk voor collectiviteit. Uit haar manier van samenwerken spreekt empathie: muziekmakers, acteurs, ­belichters en stilisten zijn bij haar coauteurs.”

2020 – video, b/w, 16:9, stereo, BE/NO, 6:30
Courtesy of the artist

Anouk De Clercq
°1971, Gent, België

Anouk De Clercq verkent in haar praktijk het potentieel van de audiovisuele taal om mogelijke werelden te creëren. Gefascineerd door dat wat achter de ‘realiteit’ ligt of tussen het zichtbare en de verbeelding, vindt haar werk een vorm in film, video, en tekst. Recentelijk groeit haar werk vanuit het utopische idee van ‘radicale empathie’.

Het werk van De Clercq werd reeds tentoongesteld in o.a. Tate Modern, Centre Pompidou, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, MAXXI, Centre d’Art Contemporain Genève, Ars Electronica en het Internationale Film Festival Rotterdam, en werd bekroond met verschillende prijzen, waaronder de Illy Prize op Art Brussels in 2005 en de Prix Ars Electronica Honorary Mention in 2014. Anouk De Clercq is verbonden als gastdocent aan de afdeling Mediakunst van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. Ze is een van de oprichters van Auguste Orts, een productie- en distributieplatform van kunstenaarsfilms.

Credits
Music: Vessel / Vocals and Performance: Helga Davis / Photography and Lighting: Koen Hauser / Editing: Fairuz Ghammam / Styling: Lune Kuipers / Make-up and Hair: Anita Jolles / Additional Vocals: Alice Zawadzki / Sound Scenography: Johan Vandermaelen/6 Moon Parrizal / Camera Assistant: Eva Claus / Light Assistant: Jianni Elsenhout / Credits: Michaël Bussaer / Produced by Auguste Orts
With the support of Flanders Audiovisual Fund, Tromsø Kunstforening, On & For Production and Distribution, Friends of Auguste Orts Fund, Vlaamse Gemeenschapscommissie, KASK School of Arts, Cafe Botanico Berlin, Arts & Science, Mouki Mou, Vetra
Thank you Acud Macht Neu, Boris Belay, Thomas De Brabanter, Pepa De Maesschalck, Vsevolod Kovalevskij, Rémi Rupprecht, Leif Magne Tangen and Christine Sticher