THE CIRCLE AND THE SQUARE

Suzanne Lacy

Suzanne Lacy. The Circle and the Square. Courtesy the artist

“I don’t believe that artists change the world at all. I think that artists
are part of a social change movement. And they offer charismatic
and participatory help. And my projects are really good for building
capacity, in a person or in a group of people. So we want them both
to understand their relationship, past, present and future to this
space, [and] that they have some role in redevelopment and
regeneration.” –
Suzanne Lacy, a-n

The Circle and the Square is een meerdelige filminstallatie over de relaties tussen de blanke en Pakistaanse gemeenschappen in de streek van Pendle in Lancashire, Engeland. Textielarbeiders uit deze verschillende gemeenschappen werkten jaren zij aan zij in de katoenweverij van Brierfield. Na de sluiting van de molen verloor de streek echter een plaats waar de verschillende culturen konden samenkomen. Het verlies van de molen als ontmoetingsplaats leidde tot de situatie van vandaag waarbij de twee gemeenschappen eerder gescheiden leven van elkaar. The Circle and the Square is de neerslag van een tweejarig project van Suzanne Lacy in opdracht van Super Slow Way, en in samenwerking met de bevolking van Pendle in Noordwest-Engeland, en lokale organisaties In Situ, The Free Spiritual Centre, Building Bridges Pendle en Brierfield Action in the Community.

De filminstallatie documenteert een driedaagse voorstelling die plaatsvond in september 2016 toen de katoenfabriek Brierfield Mill, die sinds de sluiting in 2007 in verval was geraakt, opnieuw geopend werd voor de gemeenschap. Vrijwilligers gaven rondleidingen in de fabriek, interviewden bewoners over het verleden en de toekomst van de regio, en organiseerden o.a. een reünie voor de arbeiders die er werkten. Het project culmineerde in een dagvullende performance met Dhikr en Vormnoot gezangen. The Circle and the Square omvat het werk van vele bewoners in de gemeenschap, waaronder uitgebreide gesprekken, samenwerkingen, en de grootste bijeenkomst in de fabriek sinds de deuren werden gesloten, toen 500 bewoners samen aan tafel zaten voor een dinner.

De installatie verkent verder de verweven geschiedenis van arbeid en migratie in Noordwest-Engeland aan de hand van o.a. een tijdlijn, een documentaire over de productie achter de schermen, en een videoprojectie van twee voormalige arbeiders die hun ervaringen over het werken in de fabriek beschrijven.

The Circle and the Square, 2016 - performance, video installation, two-year project, three-day performance, one-week video installation
Courtesy the artist

Suzanne Lacy
°1945 Wasco, California, USA

Suzanne Lacy staat internationaal bekend als een pionier op het gebied van sociaal geëngageerde en publieke kunst. Haar installaties, video's en performances gaan over seksueel geweld, armoede op het platteland en in de stad, gevangenschap, genderidentiteit, arbeid en ouderdom. Samenwerking staat centraal in haar praktijk dat zich situeert binnen de tradities van beeldende kunst, performance en gemeenschapsorganisatie. Ze realiseerde grootschalige projecten in Londen, Brooklyn, Medellin, Los Angeles, Quito, Noordwest-Engeland, Madrid en recent langs de Ierse grens, waar ze de lokale reacties op Brexit onderzocht. Haar werk werd tentoongesteld in o.a. Tate Modern, The Museum of Contemporary Art in Los Angeles, het Whitney Museum, het New Museum en P.S. 1 in New York, en The Bilbao Museum in Spanje. Een retrospectieve van haar carrière werd in 2019 getoond in het San Francisco Museum of Modern Art en in Yerba Buena Art Center, en in 2020 in het Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, Sevilla, Spanje. Ze ontving beurzen van het Rockefeller Bellagio residency programma, de Guggenheim Foundation, de Henry Moore Foundation, de National Endowment for the Arts en onlangs van het James H. Zumberge Faculty Research and Innovation Fund van de University of Southern California. Lacy is ook bekend om haar schrijf- en academische carrière. Ze is redacteur van Mapping the Terrain: New Genre Public Art en auteur van Leaving Art: Writings on Performance, Politics, and Publics, 1974-2007. Ze behaalde een MFA aan het California Institute of the Arts en een doctoraat aan de Robert Gordon University in Schotland. Momenteel is ze professor aan de Roski School of Art and Design aan de University of Southern California en is ze residerend kunstenaar in 18th Street Arts Center. Ze woont en werkt in Los Angeles.

Credits
Video Projection: Mark Thomas, Soup Inc.
Principal Creative Collaborators: Rauf Bashir, Paul Hartley, Massimiliano Mollona, Laurie Peake, Ron Pen, Mark Thomas, Soup Inc.
Interviews: Massimiliano Mollona, Elena Adorni, Graham Kay,
Musicians: Julian Evans, Hussnain Hanif, Hannah Land, Jennifer Reid, Cath Tyler
Community Engagement: Naheed Ashraf, Zoya Bhatti, Lynn Blackburn, Tayeba Butt, Katie Nolan, Uzma Raziq, Bushra Yaquoob
Design: Source Creative
Documentation: Huckleberry Films, Soup, Inc.
Collaborating organisations: In-Situ, Free Spiritual Centre, Building Bridges Pendle, Soup Collective
Commissioned by Super Slow Way