THE PAIN OF OTHERS (geannuleerd)

Peter Aers

Peter Aers. The Pain of Others © Melissa Mabesoone Courtesy the artist

Deze reeks performances is geannuleerd. Ticketkopers worden rechtstreeks gecontacteerd.

“Het resultaat is dat we aan het eind van de middag veranderd zijn in
deze omgang met andermans pijn, zo toont de slotopstelling. Dat is
belangrijk, want er staat meer op het spel dan het slagen van een
voorstelling. Als twaalf onbekenden gedurende twee uur bereid zijn
tot spreken, luisteren, nuanceren en van standpunt veranderen, dan
is er misschien toch nog hoop voor het overleven van dat kostbare
begrip ‘empathie’.” -
Evelyne Coussens in De Morgen (07/10/18)

Hoe kunnen we pijn van anderen vatten en begrijpen?

In The Pain of Others neemt theatermaker en filosoof Peter Aers ons mee in een wereld waar denken en spreken over pijn een plaats krijgt. Na interviews en gesprekken met wetenschappers,  futurologen, psychiaters, dansers, volwassen en kinderen die psychisch en fysiek lijden, stellen hij en Erika Sprey in de performance enkele radicale vragen: kunnen individuele ervaringen van pijn gedeeld worden met een grotere gemeenschap? Verandert de wijze waarop we over pijn spreken de manier waarop we pijn ervaren? En wat met de pijn van de afwezige?

Met zijn gespreksperformances creëert Peter Aers eigenzinnig werk op de grens tussen theater, participatie en reflectie. Met een open en nieuwsgierige blik organiseert hij oefeningen in dialoog, waarbij de relatie met het publiek centraal staat. The Pain of Others is het vierde luik in de reeks Everything Depends on How a Thing is Thought, waarin Peter onderzoekt op welke manier we spreken in een gemeenschap en welke rol macht, ethiek en esthetiek daarbij kunnen spelen.

Peter Aers

Peter Aers studeerde filosofie in Gent en Genève, en theater in Brussel. Zijn artistieke praktijk bevindt zich op de grenzen van performance, participatie en reflectie. De dialoog met mensen en gemeenschappen staat daarbij centraal. Sinds 2014 onderzoekt hij door middel van gespreksperformances de relatie tussen het individu en de gemeenschap in zijn vierluik Everything Depends on How a Thing is Thought. Het gesprek als kunstvorm behoort tot de kern van Peters artistieke proces, waarbij een niet altijd even zichtbaar web van gesprekken en wederzijdse invloeden centraal staan. Daarnaast maakt Peter deel uit van het internationale collectief Building Conversation.


Erika Sprey

Erika Sprey studeerde literatuurwetenschap en cultural studies aan de UvA te Amsterdam en haalde haar graduaat filosofie met een Fulbright en HSP beurs filosofie aan Columbia University in New York. Vanaf 2010 was ze in Amsterdam werkzaam als freelance onderzoeker, curator en eindredacteur. Erika woont en werkt momenteel in Brussel als praktische filosofe, gespreksbegeleider en facilitator van groepsprocessen. Ze is betrokken in lokaal en internationaal activisme en begeleidt participatieve kunst- en designprojecten. Erika is getraind in verschillende gesprekstechnieken en het begeleiden van opstellingen en werkt graag op het kruispunt van kunst, systeemdynamieken en (filosofische) reflectie. Ze was betrokken bij de creatie van The Pain of Others en voert de gespreksperformance samen met Peter uit.


Melissa Mabesoone

Na een introductie in de Wijsbegeerte studeerde Melissa Mabesoone Beeldende Kunsten aan het KASK. Eind 2012 richtte ze samen met Oshin Albrecht het collectief 'buren' op. Hun werk bestaat uit performances, video's, foto's en installaties en behandelt thema’s als neoliberale fantasieën, vrouwelijkheid, seksualiteit, gemeenschap en wonen. Sinds 2015 werkt Melissa mee aan de reeks gespreksperformances van Peter Aers, als performer in Against Interpretation en als scenograaf bij Crime and Punishment (2017) en The Pain of Others (2018).


Kris Van Oudenhove

Kris Van Oudenhove is beeldend kunstenaar, scenograaf en vormgever. Hij genoot een opleiding tot meester in de beeldende kunsten en beeldhouwen aan Luca School of Arts Gent en volgde een postgraduaat scenografie in Antwerpen. Hij is voornamelijk werkzaam als décor-lichtontwerper voor theater en dans. Daarnaast werkt hij ook projecten uit voor circus (Cie Katoen) en straattheater (Cirqumstanzia, Puurlain). Verder is hij ontwerper en uitvoerend kunstenaar bij tentoonstellingen, interieurs en maakt hij rekwisieten. In samenwerking met scenografe Melissa Mabesoone bouwde hij het decor van The Pain of Others.


Bart Capelle

Bart Capelle werkt sinds 2002 als freelance dramaturg. Zijn werkterrein situeert zich in theater en performance. Met Peter Aers werkte hij samen aan de vier gespreksperformances in de reeks Everything Depends On How A Thing Is Thought. Samen met Haider Al Timimi trekt hij de artistieke lijnen van gezelschap Kloppend Hert en maakt hij deel uit van het artistiek platform Jong Gewei in Gent. Hij is gastdocent aan Kunsthogeschool RITCS en geeft les aan de Kunsthumaniora Brussel.

Credits
Concept: Peter Aers
Creatie: Peter Aers, Erika Sprey, Bart Capelle, Melissa Mabesoone, Kris Van Oudenhove
Productie: Famke Dhont
Met steun van: Vooruit, KAAP, Workspacebrussels, de Vlaamse Gemeenschap
Met dank aan Winny Ang, Amy De Schutter, Macarius Basisschool, Eef Cornelissen, Katja Dreyer