Icarus 13: The First Journey to the Sun

Kiluanji Kia Henda

photo: Kiluanji Kia Henda

Kiluanji Kia Henda’s foto’s registreren futuristische architectuur in Luanda, de hoofdstad van Angola. Maar Kia Henda, wiens vroegere werk zich situeerde in de traditie van de documentaire fotografie in het zuiden van Afrika, herinterpreteert deze postkoloniale gebouwen als ‘bewijs’ voor de eerste Afrikaanse reis naar de zon. Vuurwerk boven een voetbalstadion wordt het verblindende licht van ontstekende ruimteraketten; het onafgewerkte mausoleum voor Agostinho Neto, de leider van de onafhankelijkheidsbeweging en eerste president van Angola van 1975 tot 1979, wordt een ruimtetuig; en een verlaten brutalistische bioscoop wordt een ruimteobservatorium. Het mausoleum (de verblijfplaats van Neto’s lichaam, dat geprepareerd werd door experten van het Lenin Mausoleum in Moskou) refereert rechtstreeks aan de Space Race tussen de grote wereldmachten tijdens de Koude Oorlog. Na Angola’s onafhankelijkheid werd de voormalig Portugese kolonie gesteund door de Sovjet-Unie. Kia Henda’s Icarus 13 suggereert dat Angola zich de Sovjet cosmos utopie eigen maakte, maar wel met een duistere ondertoon. De snelle opkomst van het land in het kielzog van de recente olie boom, zou het inderdaad tot dicht bij de zon kunnen leiden. Misschien te dicht, en zo uiteindelijk de val veroorzaken … (Inke Arns)


2008, photo series, sculpture, wall text

photo: Kiluanji Kia Henda
photo: Kiluanji Kia Henda
photo: Kiluanji Kia Henda