Theatre Dreams of a Beautiful Afternoon

Meiro Koizumi

'Tokyo is a big and crowded city just like New York. To avoid being absorbed by this overflow of people, everybody is wearing "mask" and "armour" to protect their personal space within their mind. This dynamism is most visible on the train. I tried to shatter this mask and armour, and tried to expose the humane emotion hidden inside.'
- Meiro Koizumi

In de video-installatie Theatre Dreams of a Beautiful Afternoon zie je enkele passagiers na een drukke dag in twee metrostellen in Tokyo. Gestaag stijgt de spanning en verandert de situatie van een alledaagse situatie in een pijnlijk tafereel. Het moment waarop de situatie ontploft, beschamend wordt, de sociale regels doorbroken worden of iemands emotionele terughoudendheid afbrokkelt, is de focus van de film.

Voor de creatie van dit werk vroeg Meiro Koizumi aan een acteur om te beginnen wenen in de metro in hartje Tokyo. Koizumi merkte op: Toen hij zachtjes aan het snikken was, reageerden de mensen helemaal niet. Dus vroeg ik hem om de scène opnieuw en opnieuw te doen. Tijdens de achtste take, toen ik hem vroeg om gewoon zo hard mogelijk te schreeuwen, lukte het ons om doorheen de maskers van de mensen te breken. Tijdens de productie vond de aardbeving plaats en ontploften er nucleaire kerncentrales in Noord-Oost Japan. Het was een tijd waarin iedereen in Tokyo de angst en onzekerheid van de situatie ervaarde. We hoopten allemaal dat het maar een droom was.

Courtesy of the artist and Annet Gelink Gallery
2010-2014 - 2 channel HD video installation - 10’30”
Image credit: Meiro Koizumi - Theatre Dreams of A Beautiful Afternoon, 10min30sec, 2010-2011

Meiro Koizumi
°1976, Gunma, Japan

Meiro Koizumi onderzoekt de grenzen tussen het private en publieke domein, een onderwerp van bijzonder belang in de Japanse cultuur. Zijn video’s zijn vaak gebaseerd op performances en geconstrueerde scenarios. Vanuit een veelal harmonieus begin wordt de spanning opgebouwd, en verandert de situatie van grappig naar pijnlijk. Zijn praktijk omvat tekeningen en collages, naast performance en film. Zijn werk werd getoond in voorname groepstentoonstellingen in o.a. Aichi Triënnale (2019), Sharjah Biennial (2019), EYE Film Museum, Amsterdam (2019) en Shanghai Biennale (2018). Recente solotentoonstellingen vonden plaats in o.a. Minneapolis Institute of Fine Art, Minneapolis (2019), in Perez Art Museum, Miami, (2019), en in Frans Hals Museum | De Hallen, Haarlem (2016). Meiro Koizumi wordt vertegenwoordigd door Annet Gelink Gallery. Hij woont en werkt in Yokohama, Japan.