Theatre of the Tender

Daria Martin

De film Theatre of the Tender stelt impliciet en expliciet vragen over de betekenis van gemaakte afbeeldingen, gedeelde talen en gemeenschappen. Vanuit een theaterworkshop gebaseerd op de ‘Theatre of the Oppressed’ technieken van Augusto Boal, leidt de film ons naar twee personages die eenzaamheid navigeren, één in de bergen en de andere in een metro in de stad.

Theater of the Tender is het derde deel in een filmtrilogie. Net als bij Sensorium Tests en At the Threshold, is Theatre of the Tender geïnspireerd door een vorm van verhoogde fysieke gevoeligheid genaamd mirror-touch synaesthesia. Mensen met deze neurologische aandoening ervaren een tastbaar gevoel van aanraking op hun eigen lichaam wanneer ze zien dat een andere persoon, of zelfs een object, wordt aangeraakt. Hoewel synesthesie al eeuwenlang kunstenaars, componisten en schrijvers inspireert, is mirror-touch een recente ontdekking die nieuwe perspectieven biedt op de relatie tussen het sociale en het visuele.

Courtesy the artist and Maureen Paley
2016 - 16mm film - 9’30”
Image credit: Daria Martin. Theatre of the Tender, 2016. 16mm film. 9.5 minutes© Daria Martin, courtesy Maureen Paley, London

Daria Martin
°1973, San Francisco, USA

Daria Martin is een kunstenaar en filmmaker wiens praktijk raakt aan onderwerpen zoals dromen, feminisme, sensatie, mythologie en mirror-touch synesthesie. Haar films zijn organisch gemaakt, vaak in een intense samenwerking met de geselecteerde acteurs, choreografen en muzikanten. Haar werk wordt wereldwijd tentoongesteld in zowel solotentoonstellingen - recent in Barbican London en The Contemporary Jewish Museum, SF - als groepstentoonstellingen in o.a. in het Hammer Museum, The New Museum, het Museum of Contemporary Art, Chicago en het Australian Centre for Contemporary Art. Ze ontving meerdere prijzen, waaronder de Jarman Award (2018) en Welcome Trust Arts Award (2016, 2010, 2008). Daria Martin woont en werkt sinds 2002 in Londen. Ze wordt vertegenwoordigd door Maureen Paley.