© Marc Wathieu

Voor Exploding Camera (te zien tijdens Artefact 2008) dissecteerde en amputeerde Julien Maire een camera zoals in een hedendaagse versie van een anatomische les. In de Open Core performances werkt hij hierop verder en roept hij herinneringen op aan de publieke anatomische dissecties uit de 16de eeuw. Dit anatomisch theater lag mee aan de basis van het moderne spektakel. In deze performance opent de kunstenaar enkele ‘machines of vision’ zoals camera’s en webcams terwijl hij ook een oude Super 8 projector draaiende houdt.

Maar voor Maire is het ontmantelen of analyseren nooit een eindpunt of doel op zich. Hij impliceert steeds een nieuwe synthese, een re-animatie, hij ontwikkelt nieuwe vormen van ‘levende’ beelden zonder enig negatief. Zijn benadering is altijd constructief. Zielinski in Deep Time of the Media: “Media are spaces of action for constructed attempts to connect what is seperated.

- fragment uit de tekst van Edwin Carels ‘The productivity of the prototype - on Julien Maire’s Cinema of Contraptions’

> bezoek ook de tentoonstelling van Julien Maire in het Fotomuseum  - 9/2 > 5/6/2011