© John Fago

openingsavond Artefact festival 2010

Reeds vele jaren werkt Ellen Fullman aan de ontwikkeling van een Long String Instrument. Hiervoor overspant ze een volledige ruimte met tientallen metalen snaren waarover ze vervolgens haar met hars bedekte vingers laat glijden. In STUK zal ze de Labozaal met snaren van meer dan 18 meter lang bekleden. Het instrument klinkt als een verbluffend koor dat orgel-achtige boventonen creëert. Als publiek lijkt het alsof je een concert bijwoont binnenin een zeer grote piano. De fantastische Konrad Sprenger zal een muzikale dialoog aangaan met het imposante geluid van Fullmans snaren.

Biba Kopf schreef in het toonaangevende tijdschrift voor experimentele muziek The Wire: “Listening to it, you feel like you are inside some cyclopean subterranean grotto… its bejewelled walls glistening with an alien lustre (and) sounding like something that shimmers, iridescent shapes bend conventional pulse-based time and impose their own paradoxical temporality, where constant movement teems within a vast stasis.

www.ellenfullman.com

Konrad Sprenger